Rapporten schrijven en Coaching
Rapporten schrijven
Hoe schrijf ik een goed en objectief rapport? Hoe scheid ik meningen van feiten? Hoe voorkom ik tunnelvisie?
Als professional ben je betrokken bij je cliënten. Je wilt graag je oordeel helder en objectief formuleren. Dat is soms best moeilijk.
Een goed en rapport begint bij goed luisteren naar de direct betrokkenen. Wat zegt deze persoon precies? Wat bedoelt hij of zij? En klopt het wat deze persoon zegt? Of kán het kloppen?
Daarnaast is ook het lezen van rapporten van collega’s of ketenpartners er belangrijk. Hebben ze hun beweringen geverifieerd? Scheiden zij hun meningen en impressies (‘onderbuikgevoelens’) van verifieerbare feiten?
Voor de cliënt is het funest wanneer de mening of impressie van een hulpverlener een eigen leven gaat leiden als feit. Dat mag niet gebeuren.
In deze training leert u hoe u uw mening scheidt van de feiten en hoe u bij uw leest blijft.
Coaching
De prestaties van uw organisatie hangen af van de competenties en instelling uw medewerkers. Veel medewerkers hebben soms behoefte aan een professioneel steuntje in de rug. Een professional die hen aanmoedigt gebruik te maken van de vaardigheden die ze al hebben. Die hen helpt bij het overwinnen van twijfel en helpt bij het doorzien van de achterliggende problematiek.
Geïnteresseerd?
Laat het weten.